Logboek
"De Vlaerdingse Maatjes"
Donderdag 21 mei, Wateringen
Op deze mooie donderdag vertrokken de Vlaerdingse Maatjes naar hun geplande optreden in Wateringen. De Ark werd het toneel van optreden. Een mooi zorgcentrum van Careyn. De zaal was groter dan wij gewend zijn en het was even wachten tot de middagmaaltijd van de bewoners voorbij was. Terwijl men de zaal verliet beloofden velen straks weer terug te komen om te genieten van ons optreden. Nou dat klopte, want die belofte konden wij waarmaken. Het werd passen en meten voor de bewoners en hun gasten, want de zaal was compleet vol. Uitwijken naar de gang en de serre was nog de enige mogelijkheid, maar dit vond men kennelijk geen enkel bezwaar.
DE koorleden nog niet allemaal terug van weggeweest, konden wij toch een redelijk bezette zang- en muziekgroep opstellen. De liedjes gingen erin als koek en men zat uit volle borst mee te zingen met ons koor. Er werd zelfs een poging tot een dansje gewaagd. Het is zó leuk als je zoveel publiek hebt en dat men geniet van ons zingen. Ons geluidsduo René en Britt hadden het weer goed voor elkaar, want na afloop werd mij door de zorgcoördinatoren toegefluisterd dat het geluidsniveau zeer aangenaam was. Dit optreden vermoeiend? Ja dat wel, want het was buiten, maar óók binnen erg warm. Er zat geen verschil in het optreden voor en na de pauze. Het ging allemaal prima en iedereen genoot. Hier doen wij het allemaal voor en met veel plezier en vertrouwen kijken wij uit naar het grote Zeekorenfestival in Zaltbommel.
John, PR
Maandag 27 april 2026. Koningsdag.
Lekker vroeg opstaan, was het lot van de Maatjes op deze feestdag. Het zal een dag worden van oranje tompoezen, van muziek, van feestelijke Koningsmarkten en van een optreden van het Shantykoor De Vlaerdingse Maatjes, in Pernis. Al om 10.00 uur werden wij verwacht in Pernis op grote plein. Ah…je auto ergens kwijtraken…dát werd ff een dingetje. Rondom op het Adrie den Arendplein waren de oranje versierde stalletjes gevuld met allerhande koopwaar. Eerst maar even de organisatie tackelen voor een bakkie koffie. Op verschillende plekken werden met man en macht gewerkt aan het opzetten van grote luchtkussens voor de kinderen. Ook op het grote podium werd hard gewerkt om alle voorbereidingen klaar te hebben voor de rockband die na ons zou komen optreden. Gigantische geluidsboxen omzoomden het podium. Vanwege de opstelling stonden ons koor vóór het podium opgesteld en niet op dit grote podium. En daarmee kwam direct een groot probleem om de hoek kijken. Vanwege het mogelijke rondzingen (omdat wij dus pal vóór de enorme speakers stonden), konden geen koormicrofoons gebruikt worden. Oké, dan maar even een grotere zangkeel opzetten. In een aantal gesprekken met het publiek bleek gelukkig dat wij toch goed verstaanbaar waren. Er werd van harte meegezongen. Het is echt een 'schuifelpubliek'. ...of wel, men kijkt en luistert een paar liedjes en daarna schuifelt men weer verder langs de kraampjes. Het was een gezellige boel en dat alles onder een flauw zonnetje.
Het koor en de solisten deden enthousiast hun ding en om kwart voor twaalf beëindigde wij ons Koningsdagoptreden in Pernis.
Maatjes bedankt en het volgende optreden is ook weer op een bijzondere dag, namelijk 'Moederdag'. We hopen jullie allemaal weer terug te zien op onze eigen instrumentale en vocale 'Notenbalk' !
John, PR
Verslag optreden 16 april in ZC Buytenhaghe Zoetermeer
25 Maart, Beetje regen, beetje mist enz.
Maar het weerhield de koorleden er niet van om 25 maart af te reizen naar Delfshaven voor het laatste optreden van maart. Feest..één en al feest troffen we aan, met keiharde muziek. De maandenlange verbouwing was afgerond en de opening van de 5e verdieping was tevens een feit. Onze ontvangstruimte beneden was mooi verbouwd. Helaas is er in dit type zorginstelling nog geen 'open deur' beleid, zodat het erg lang wachten was op één van de liften. Alle andere deuren zijn afgesloten, indien je geen passeerpasje hebt.
We starten met een welgemeend 'Lang zal hij leven', want vandaag is René -onze geluidsman- weer een jaartje ouder geworden.
De Maatjes waren in prima vorm en de zorgvuldig gekozen liedjes gingen er in als koek. Het verzoek van één van de bewoners om een specifiek nummer mee te mogen zingen, kon niet worden gehonoreerd. De man in kwestie was recentelijk overgeplaatst. Ook het tweede deel van ons optreden werd vlot en met plezier afgewerkt. Door het lange wachten op de liften om van beneden naar boven te komen, was ons optreden aanmerkelijk uitgelopen. Met gevolg dat de organisatie in tijdnood kwam. Dat is altijd lastig omdat de zaal gereed gemaakt moet worden voor het avondeten van de bewoners. Kijken of wij de volgende keer ook een pasje kunnen krijgen.
De Vlaerdingse Maatjes werden weer hartelijk bedankt en met een tot ziens togen wij huiswaarts. Lekker gezongen en gespeeld Maatjes. Tot het volgende optreden in Zoetermeer op 16 april aanstaande.
John, PR
- ©2026 De Vlaerdingse Maatjes
- Ontwikkeld door BURO210

